Thursday, December 5, 2013

Bersusah-Susah Dahulu

Teks: Normila Muhamad
Foto: Google
 
Seronokkah bekerja dalam bidang perakaunan ini?

Seronok sangat kalau kita minat. Walaupun di luar sana mereka sering mengaitkan akaun dengan sesuatu yang sukar dan payah untuk diurus. Anggaplah itu kata-kata seorang yang tidak bijak. Akaun sebenarnya adalah untuk memudahkan lagi urusan harian dan perekodan untuk sesebuah perniaagaan. Tanpa akaun maka pincanglah sesebuah perniagaan itu, kerana melalui akaun kita boleh melihat prestasi kewangan syarikat, untung atau rugi. Malah bukan sekadar itu, melaluinya kita boleh membuat unjuran dan perancangan bisnes untuk jangka masa panjang.

Kerjaya saya bermula apabila saya habis belajar dan mendapat tawaran bekerja di sebuah syarikat penyelenggaraan. Untuk permulaan jawatan saya hanyalah sebagai pekerja sementara untuk merekod data. Mudah sahaja, hanya perlu melihat dokumen dan rekod dalam sistem perakaunan. Selama sebulan, tugas saya hampir selesai. Tanpa diduga ‘Eksekutif Gaji’ yang bersama-sama bekerja dengan saya waktu itu meletakkan jawatan secara mendadak, maka tugasnya tergendala begitu sahaja. Memandangkan jawatan itu sangat penting kerana kami mempunyai lebih 200 pekerja, maka saya telah dilantik untuk mengambil alih.

Di situlah bermulanya kerjaya saya. Walaupun tidak lama di situ, seingat saya hanya beberapa bulan, tapi banyak juga yang saya belajar. Saya tidak dapat bertahan lama di situ kerana ‘work pace’ yang sangat pantas dan dengan ‘date line’ yang ketat. Maklumlah, sebagai pekerja yang sangat baru dan tanpa pengalaman adalah sukar untuk saya menyesuaikan diri.
http://www.ourkids.net/blog/multitasking-undermines-deep-and-sustained-learning-research-shows-18072/
Kemudian, saya mendapat tawaran bekerja di satu syarikat baru yang berasaskan pengilangan dan makanan segera. Sedar atau tidak di sinilah saya belajar untuk membuat akaun secara lengkap atau bahasa yang lebih tepat “ full set of account”. Sebagai syarikat baru, mereka belum pernah ada pekerja akaun yang membuat akaun syarikat, maka saya adalah orang pertama yang perlu menubuhkan jabatan perakaunan. Sekali lagi saya dicabar dengan kekurangan pengalaman. Alhamdulillah, pengarah syarikat memberi saya latihan dengan mengambil pekerja firma audit untuk melatih saya. Saya sangat bersyukur, dengan latihan yang diberikan, saya berjaya memahirkan diri dengan akaun sehingga ke tahap ini. Walaupun saya tertekan bekerja di situ kerana kerja yang banyak, waktu yang panjang dan terpaksa melakukan pelbagai tugas dalam satu-satu masa tapi saya sangat berterima kasih atas pengalaman itu. Pengalaman inilah yang membuatkan saya mahir dan matang dalam mengharungi karier saya selama lebih 10 tahun.

No comments:

Post a Comment